Introducció al piano de taula
L’INVENT DEL PIANO
Bartolomeo Cristofori (Pàdua, 1655-1731), al voltant de 1700, va inventar el piano desenvolupant i aplicant un mecanisme de martellets al clavicèmbal. Aquest descobriment sorgia de la necessitat musical d’aconseguir una expressivitat més gran, ja que oferia a l’intèrpret la possibilitat de tocar amb diferents graus de dinàmica cada nota. L’invent de Cristofori va tenir èxit i es va donar a conèixer de seguida a la península ibèrica i al nord d’Alemanya. Un constructor d’orgues i clavicèmbals al servei de Frederic el Gran de Prússia, Gottfried Silbermann (1683-1753), va recollir la idea i en va fabricar molts, alguns dels quals va poder provar el mateix Johann Sebastian Bach. Coincidint amb la Guerra dels Set anys, alguns deixebles de Silbermann van instal·lar-se a Anglaterra, on van aportar els seus coneixements i van desenvolupar el que posteriorment seria conegut com a “mecànica anglesa”, origen del piano modern, que durant el segle XIX s’imposaria sobre la “mecànica vienesa”, inventada per Andreas Stein (1728-1792).
El piano de taula o square piano
Al llarg del segle XVIII es van fer una gran quantitat d’experiments i d’innovacions al voltant de la idea del nou instrument. Johannes Zumpe (1726-1790), un dels deixebles de Silbermann instal·lats a Londres, va comercialitzar els primers pianos de taula. Es caracteritzaven per la seva simplicitat i baix cost, cosa que permetia l’accés al piano a moltes classes socials. Les qualitats sonores del nou instrument van ser molt ben rebudes i el model de taula es va popularitzar immediatament. Van sorgir moltes fàbriques a Anglaterra i al continent. A mitjans dels 80, només a Londres, hi havia 31 constructors. El model de Zumpe va ser imitat i perfeccionat per diversos fabricants, entre els quals s’hi troba Muzio Clementi que, a finals del segle XVIII, va rescatar la fàbrica Longman & Broderip de la fallida i en va esdevenir accionista principal i propietari. Clementi es va involucrar totalment en l’artesania i la promoció dels pianos que, des de 1800 fins a 1832 van dur el seu nom amb diversos associats. Els seus socis principals, els germans Collard, van continuar la fabricació de pianos i van mantenir el nom de Clementi a les etiquetes fins a meitats del segle XIX. Els pianos de Clementi, de taula, de cua i verticals, es caracteritzaven per la seva qualitat sonora i dels seus acabats i es van exportar a tot el món. En vida seva es van fabricar uns 25.000.
Entre els centenars de fabricants de pianos de taula s’hi troben noms com Astor, Beyer, Broadwood, Clementi, Collard o Ganer a Anglaterra; Baas, Érard i Pleyel a França; J.H. Völler, J.P. Hinrichs o Schiedmayer a Austria i Alemanya; Steinway i Chickering als Estats Units; Del Mármol, Fernández, Bordas, Ferrer o Flórez a Espanya.
El piano de taula es va desenvolupar en paral·lel als models de cua i vertical, però aquest últim es va acabar imposant en l’àmbit domèstic. Als Estats Units es van fabricar pianos de taula fins a finals del segle XIX, incorporant-hi totes les millores tècniques que també es van aplicar als altres tipus de piano.
IMATGES DE TIPUS DE PIANOS ANTERIORS A 1850 de la COL·LECCIÓ DEL MUSEU DE LA MÚSICA DE BARCELONA
DE CUA
DE TAULA
GIRAFA
ARMARI
VERTICAL